"V obchodních vztazích je důležitá spíše osobnost než pohlaví," říká Jana Erbová
12/08/2015
Klub Partner Český Goodwill (KPCG) připravil ve spolupráci s platformou Pro Fair Play exkluzivní konferenci věnovanou otázkám genderové rovnoprávnosti a rovným příležitostem Za vším hledej ženu, aneb Jsou kvóty pro ženy skutečně potřeba? Konference se uskuteční v úterý 8. září 2015 v Poslanecké sněmovně pod záštitou 1. místopředsedkyně PS Jaroslavy Jermanové a dozajista se bude jednat o jednu z nejprestižnějších událostí letošní sezóny.
V diskusním panelu vystoupí Jaroslava Jermanová, Eliška Hašková Coolidge, Michel Fleischmann a řada dalších významných osobností českého byznysu a veřejného života. Podrobné informace o konferenci naleznete na webových stránkách KPCG, v případě Vašeho zájmu o účast se můžete registrovat tamtéž. Již nyní si jako ochutnávku můžete přečíst, co si úspěšné ženy myslí o genderových kvótách. Například v rozhovoru Janou Erbovou, který vyšel v letním čísle Magazínu KPCG.
Jana Erbová, majitelka firmy AC-T servis, která ve druhém ročníku ocenění Český Goodwill 2014 získala 1. místo v kategorii Partner, je inspirativním příkladem toho, že schopné ženy se dovedou prosadit.
Podnikáte v oboru, který lze považovat spíše za doménu mužů. Jak se v něm jako žena cítíte?
Cítím se v něm dobře. Jde o obchod, sice se železářských zbožím, nicméně o výběru klik do domu či bytu nakonec stejně většinou rozhodují ženy. Čí doménou to tedy vlastně je? V obchodních vztazích to není myslím jen o pohlaví, ale spíše o osobnosti.
Za patnáct let ve velkoobchodu s dveřním kováním, jsem nabrala spoustu znalostí a zkušeností, o kterých jsem dříve neměla ani tušení a získala si respekt. Ve firmě jsem prošla postupně všemi pozicemi, dělala všechny práce, od úklidu, přes obchod, účetnictví, administrativu, balení, příjem a expedici zboží. Sama umím vykonávat všechny práce, které se v naší firmě dělají, ať už je to skládání stavebních vložek nebo prodej v prodejně. Je velkou výhodou vědět, co která práce v rámci firmy obnáší, jaká jsou rizika a jaký čas například zabere.
V oborech, které bychom tradičně připisovali mužům, je překvapivě na vedoucích pozicích spousta žen, dokonce jsou takové firmy ženami vlastněny a velmi dobře prospívají.
Často se hovoří o rovných příležitostech a zastoupení žen ve vysokých funkcích, ať již v politice nebo v podnicích soukromé sféry. Co považujete za nejsilnější stránku žen?
Schopnost empatie, jednoznačně. Mám pocit, že muži se orientují na přímé dosažení cíle, zatímco ženy zajímá i to, jakým způsobem a za jakou cenu jej dosáhnou. Osvědčilo se mi rozvíjení komunikace napříč firmou i směrem ven.
Jak se Vám jako ženě podnikatelce daří skloubit pracovní a soukromý život?
V posledních letech se mi to daří s ohledem na vyšší věk dětí poněkud snáze. Nemám stanovený pevný rozvrh, vše záleží spíše na momentální situaci, potřebách členů rodiny, počasí atd. Večer a o víkendu nekontroluji telefony ani maily. V posledních letech jsem si dokázala najít čas i na své zájmy – konkrétně ježdění na koni. Třikrát týdně se snažím trávit s koněm čas alespoň část odpoledne.
Měla byste nějakou radu na závěr – pro ženy podnikatelky a/nebo muže podnikatele?
Radu na závěr? Víc než chytré a zaručené poučky bývá mnohdy selský rozum, tak snad aby na něj nezapomínali a aby neztratili pokoru. A jinak jsem přesvědčená o tom, že každý z nás (bez ohledu na pohlaví) je schopen dosáhnout všeho, co si skutečně předsevzal. Nečekejte na příležitost, zkuste si ji sami vytvořit.
Další rozhovory se zajímavými osobnostmi a užitečné informace z byznysu si můžete přečíst v letním vydání Magazínu KPCG.
Zdroj: Magazín KPCG