Tradice Českého Goodwillu 2013: David Sklenář ve studiu ZET na rádiu BBC

27/06/2014

Společnost STAP, tradiční český výrobce stuh s historií delší než 150 let, je jedna z mála českých firem, která ustála krizi textilního průmyslu způsobeného nástupem levné konkurence z Asie. Díky zaměření na produkty pro průmyslové výrobce a automobilky si našla nové trhy a zákazníky. O přerodu rodinné firmy na průmyslového dodavatele hovořil ve Studiu Zet akcionář STAP a vedoucí obchodního oddělení David Sklenář.

Český textilní průmysl, který zažil léta největší rozkvětu na přelomu 19. a 20 století, utrpěl s koncem státem plánovaného hospodářství propad. České firmy ztratily své tradiční trhy, nepřilákaly zahraniční investice a nedokázaly čelit konkurenci laciného textilního zboží z Asie. To byl případ firem jako Tiba nebo Textilana.

V současné době patří Stap se svými 235 zaměstnanci mezi největší evropské výrobce stuhařských výrobků a zipů. Zatímco dříve STAP vyráběl především ozdobné stuhy do krojů, nyní spolupracuje s automobilkami jako jsou Jaguar nebo Audi, s Ikeou, nebo světovými oděvními značkami. Vyrábí například reflexní a svítící stuhy, které najdou využití ve sportovním oblečení ale i v průmyslu.

STAP vznikla v poválečném roce 1948 sloučením firem několika tradičních výrobců z 19. století. Měla proto velmi tradiční sortiment - takzvané žakárové stuhy. Přežila ale krizi textilního průmyslu po roce 1989 a dnes máte rozšířený sortiment, nové zákazníky a produkci na export. Jak se vám to podařilo? Co jste udělali jinak, než ostatní textilní firmy které neobstály?

V minulých letech jsme se začali orientovat víc na technické textilie, nejen na oděvní průmysl, protože už patnáct, dvacet let zpátky se začala projevovat asijská konkurence, kdy se nejen podobné výrobky začaly importovat do Evropy. To byl důsledek právě Textilany nebo OP Prostějov, kteří bohužel díky asijské konkurenci skončili. My jsme se začali víc orientovat na technické textilie, což je zejména automobilový průmysl. Právě pro tento segment trhu jsme potřebovali různé certifikáty, zkoušky, což už není doména asijských firem. Proto jsme díky automobilovému průmyslu dokázali otočit kormidlo z oděvního klasického levného odvětví do více náročného.

V loňském roce jste vyhráli v soutěži Český Goodwill v kategorii Tradice. Jaký inovativní přístup nebo strategii jste zvolili aby jste si udrželi nebo rozžířili trh v segmentu vašich tradičních výrobů - žakárových stuh? Ty se přeci používají zejména na lidové kroje... Jaký je dnes zájem o tyto výrobky dnes?

Co se týká žakárových stuh, tak je to rok od roku horší, i když v posledních letech už to je na konstantní úrovni. Samozřejmě to troško odráží to, že přestože je každoročně Jízda králů, kde se používají právě tyto stuhy, tak všeobecně hlavně mezi mladými lidmi už to není to co to dřív bývalo. Jak u nás, tak i na Slovensku a v Maďarsku. Je to dané také tím, že kroje se v podstatě dědí, to znamená že už nevznikají. Abychom se udrželi, tak jsme museli samozřejmě za prvé vyměnit strojní zařízení. Dřív výroba stuh trvala strašně dlouho, byla velmi náročná jak na přípravu samotného tkalcování, tak i velmi pomalá. Takže jsme dva, tři roky zpátky vyměnili strojní zařízení tak, aby výroba byla efektivnější a aby se to promítlo i do ceny - aby se ceny už nezvyšovaly. Druhá věc je, že jsme museli hledat nové trhy, které se nám otevřely zejména ve vzdálenějších zemích - je to Amerika, Guatemala, Jižní Amerika a Japonsko.

Zdroj: Zet.cz

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v používání tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete v Souhlasím Prohlášení o ochraně osobních údajů