MANUFAKTURA s.r.o.
Tomáš Kratochvíl
Ročník 2023
Představení nominované firmy
Příběh Manufaktury se začal psát v roce 1991 otevřením prodejen s českými lidovými řemesly a dřevěnými hračkami v historickém centru Prahy. Tehdejší sklad zboží sídlil v prostorách bývalé Kadlecovy mýdlárny v Libni, která se díky svému kouzlu stala impulsem pro obnovu výroby kosmetiky. Nejdříve se Manufaktura soustředila jen na čerstvá glycerinová mýdla, postupně ale přidávala další kosmetické výrobky inspirované českou historií a přírodou a spustila velkoobchodní prodej.
V roce 2005 dosáhl kosmetický sortiment takové úrovně, že se začala budovat kosmetická obchodní síť prodejen pod názvem MANUFAKTURA – Vaše domácí lázně. První prodejna byla otevřena v pražském OC Chodov a další prodejny v nejznámějších obchodních centrech po celé ČR na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 2007 představila Manufaktura pivní kosmetiku – legendární regenerační pivní šampon je dodnes nejprodávanějším, ikonickým produktem, kterého se prodalo již více než 1 500 000 kusů. V roce 2010 byla na trh uvedena 1. limitovaná edice – tyto limitované edice se pro značku staly typické a uvádí je pravidelně, většinou 1-2x ročně. V roce 2012 došlo k otevření 1. prodejny na Slovensku a o rok později se Manufaktura rozhodla ukončit velkoobchodní aktivity a soustředit se pouze na vlastní vývoj, výrobu a prodej v uzavřené obchodní síti. Za dobu své existence potěšila Manufaktura prostřednictvím 37 milionů výrobků více než 10 milionů zákazníků.
Inovace jsou pro Manufakturu zcela zásadní a každoročně uvádí 30 až 40 nových produktů. Návrh novinek ovlivňují zákazníci, se kterými je Manufaktura v úzkém kontaktu, značka ale zohledňuje také trendy z odborných kosmetologických i marketingových seminářů a výstav, výzkumy trhu i vlastní datové analýzy. Od samého počátku se však Manufaktura drží vlastních nápadů, a především myšlenky lokálnosti a inspirace českou přírodou, historií a tradicí.
Všechny produkty jsou zároveň moderní, funkční, poctivé a respektují nejen aktuální trendy, ale také otázku udržitelnosti, etiky a úcty k přírodě. Kosmetika Manufaktura není testovaná na zvířatech a jako 1. česká firma získala společnost jediný mezinárodně uznávaný certifikát Human Cosmetics Standard o netestování na zvířatech (Cruelty Free certifikát). Receptury obsahují vysoké % přírodních ingrediencí a obaly výrobků jsou primárně české, s neotřelým a nápaditým designem, na kterém značka spolupracuje s českými výtvarníky. Největším bohatstvím Manufaktury jsou její věrní zákazníci, kteří jí napomohli překonat všechna náročná období v historii firmy, a zaměstnanci, pro které je značka srdeční záležitost.
MANUFAKTURA v kostce:
- 32 let úspěšného fungování společnosti
- 44 prodejen + e-shop v Čechách a 12 prodejen + e-shop na Slovensku
- 1,5 milionů prodaných kusů ikonického vlasového šamponu Pivní kosmetika
- okolo 350 zaměstnanců, z nichž mnozí pracují v Manufaktuře více než 20 let
- 58 000 sledujících na Facebooku, 37 000 na Instagramu
3 otázky pro nominovanou osobu
Co Vás přivedlo do Vaší současné pozice?
Krátce po dokončení vysoké školy jsem zvažoval, na jakou další životní cestu se vydám a šťastnou náhodou jsem se seznámil se zakladatelem Karlem Němečkem, který hledal posilu do svého týmu začínající firmy. V tu chvíli jsme oba netušili, o jak intenzivní a dlouhodobou spolupráci nakonec půjde. Manufakturu řídím již 28 let.
Zbývá Vám čas na koníčky? Pokud ano, jaké provozujete?
To, že práce člověka baví, ještě neznamená, že se má stát jeho jediným koníčkem. Cestuji s batohem po horách doma i zahraničí, rád si zahraji s kapelou, a když potřebuji skutečně „vypnout“, tak na opuštěných pláních za polárním kruhem – tam se výrazně změní perspektiva běžných problémů.
Jakou vlastnost považujete za svoji nejsilnější stránku?
Spolupracuji s kolegy, kteří jsou v řadě oblastí lepší a schopnější než já, a těší mě, že jim dokáži vytvořit podmínky pro to, aby mohli svého potenciálu co nejlépe využít.
Odpovídal Tomáš Kratochvíl, jednatel, CEO
Důvod nominace
Manufaktura voní českým sadem. Celé to začalo jako obchod s českými, řemeslnými výrobky. Dnes ji však známe z X desítek obchodů po celé ČR a i na Slovensku. Pan Němeček se úspěšně drží odpovědné výroby, odmítá testování na zvířatech a jako jeden z mála se pyšní mezinárodním certifikátem Human Cosmetics Standard. Manufaktura zůstává u české tématiky i u svých výrobků. Například i mnou oblíbená pivní kosmetika. A i když má Manufaktura potenciál a nabídky se rozšiřovat, volí nadále odpovědnou a rodinnou cestu. A za to si ji vážím.
Nominační kategorie
Nominoval/a:
Klient