Kofola ČeskoSlovensko a.s.
Jannis Samaras
Ročník 2022
Představení nominované firmy
Za prapraděda Kofoly můžeme považovat opavského lékárníka Gustava Hella, který již na konci 19. století založil firmu G. Hell a Comp. Kromě farmaceutických výrobků a cukrovinek vyráběla i Syrupus Colae compositus Hell obsahující tekutý extrakt semen koly (kolovníku). Po složitém poválečném období a několika vlnách znárodňování je založen národní podnik Galena Opava se zaměřením na výrobu léčiv, tinktur a pěstování rostlinných kultur. V roce 1957 vzešlo z nejvyšších státních míst zadání vytvořit ryze československý nápoj, který bude schopný konkurovat západním kolám. O dva roky později tým doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc. objevil tu správnou formuli pro sirup KOFO. Tato směs čtrnácti bylinných a ovocných látek doplněných o kofein se používá dodnes.
Obliba a spotřeba Kofoly od začátku rostla velmi rychle, dokonce tak, že už během 60. let v Československu došly byliny na její výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí. Roční produkce v roce 1970 dosáhla rekordních 180 milionů litrů a Kofola se stala každodenní součástí. Sametová revoluce přinesla konkurenci dříve nedostupných zahraničních kol a útlum prodeje Kofoly. V roce 1993 koupil řecký rodák Kostas Samaras malou sodovkárnu podniku Nealko Olomouc v Krnově a zahájil výrobu sycených nápojů, což dalo polozapomenuté Kofole novou naději.
Přelom tisíciletí se nesl ve znamení rozšiřování portfolia značek (Jupí, Rajec, Top Topic a další) krnovské nápojové firmy, ale je i důležitým milníkem pro znovuzrození Kofoly. V roce 2002 se totiž Samarasové rozhodnout udělat odvážný krok – za více než 200 mil. Kč kupují ochrannou známku a originální recepturu Kofola a pouští se doslova do kofolí renesance. Nejenže ji vrací na pulty obchodů, ale naplno rozvíjí i kult čepované. Už v roce 2009 Kofola dosáhla nejvyššího prodeje v historii, a to i v porovnání se slavnými 70. léty. Na televizních obrazovkách se objevuje ikonická reklama s kofolím prasátkem se „zuby zahnutými nahoru“, která je dodnes symbolem přicházejících Vánoc.
V roce 2015 začala být společnost Kofola obchodována na pražské burze a zaměstnanci se stali akcionáři skupiny. Skupina se rozrostla o slovinského výrobce minerálních vod a zahájila exkluzivní distribuci produktů společnosti Rauch v České republice a na Slovensku. O rok později společnost vstoupila na chorvatský trh. Portfolio společnosti dnes čítá dvě desítky tradičních a oblíbených značek se silným příběhem, ale i například i čerstvé šťávy UGO, čaje LEROS nebo kávové produkty Café Reserva a Trepallini.
I přes velikost firmy jsou Kofoláci jako jedna rodina. Umí se nadchnout pro opravdu originální a netradiční akce a eventy, zejména ty, kde děti i dospělí sportují, vzdělávají se a svůj volný čas využívají naplno. Vedle zdravého životního stylu myslí Kofola též na životní prostředí a udržitelnost, která se postupně propisuje do každodenních rozhodnutí ve firmě.
Když miluješ přírodu a lidi kolem, není co řešit. Cestu vždycky najdeš.
3 otázky pro nominovanou osobu
Co Vás na podnikání nejvíc těší?
Asi nejvíc to, že v byznysu není rutina. Rutinu střídají dynamické změny, se kterými se musíte umět vypořádat.
V čem naopak vidíte největší překážky podnikání?
V osobní rovině je nejsložitější to, aby člověk dokázal uřídit sám sebe. Aby se nespálil nebo nespálil vztahy kolem sebe – tím, že se svému okolí dostatečně nevěnuje nebo že se nechá oslepit egem a stane se z něj velký machr.
Z pohledu udržení a rozvoje podnikání teď momentálně vidím největší překážku v politicích, kteří připustili, aby ideologie zasahovala do byznysu.
Kdo je Vaším vzorem? Osobním, případně podnikatelským?
V houževnatosti a upřímném přístupu táta, v inspirativnosti a osobní autenticitě Standa Bernard a pak každý, kdo má schopnost spravedlivě vyvážit byznys a osobní vztahy.
Odpovídal Jannis Samaras, předseda představenstva
Důvod nominace
Známe ji všichni. Chodíme na jednu točenou a její reklama nám zvěstuje příchod Vánoc lépe, než kometa. Řeč je o Kofole, která je zde s námi od roku 1960 a která se vyrábí z poctivých surovin, bylin. Kofola dávno překročila hranice Československa a našla si, i přes svoji specifickou chuť, místo ve světě. Její příběh začal v Opavě v r. 1887 a dnes je její rodina obrovská. A i když receptura zůstává tradiční, objevují se stále nové sezónní příchutě a firma se snaží jít i s ekologickými trendy.
Nominační kategorie
Nominoval/a:
Klient