Gratulujeme oceněným!

18. 10. 2022

Galavečer Český Goodwill

finalisti

Kofola ČeskoSlovensko a.s.

Jannis Samaras

Ročník 2022

Představení nominované firmy

Za prapraděda Kofoly můžeme považovat opavského lékárníka Gustava Hella, který již na konci 19. století založil firmu G. Hell a Comp. Kromě farmaceutických výrobků a cukrovinek vyráběla i Syrupus Colae compositus Hell obsahující tekutý extrakt semen koly (kolovníku). Po složitém poválečném období a několika vlnách znárodňování je založen národní podnik Galena Opava se zaměřením na výrobu léčiv, tinktur a pěstování rostlinných kultur. V roce 1957 vzešlo z nejvyšších státních míst zadání vytvořit ryze československý nápoj, který bude schopný konkurovat západním kolám. O dva roky později tým doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc. objevil tu správnou formuli pro sirup KOFO. Tato směs čtrnácti bylinných a ovocných látek doplněných o kofein se používá dodnes.

Obliba a spotřeba Kofoly od začátku rostla velmi rychle, dokonce tak, že už během 60. let v Československu došly byliny na její výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí. Roční produkce v roce 1970 dosáhla rekordních 180 milionů litrů a Kofola se stala každodenní součástí. Sametová revoluce přinesla konkurenci dříve nedostupných zahraničních kol a útlum prodeje Kofoly. V roce 1993 koupil řecký rodák Kostas Samaras malou sodovkárnu podniku Nealko Olomouc v Krnově a zahájil výrobu sycených nápojů, což dalo polozapomenuté Kofole novou naději.

Přelom tisíciletí se nesl ve znamení rozšiřování portfolia značek (Jupí, Rajec, Top Topic a další) krnovské nápojové firmy, ale je i důležitým milníkem pro znovuzrození Kofoly. V roce 2002 se totiž Samarasové rozhodnout udělat odvážný krok – za více než 200 mil. Kč kupují ochrannou známku a originální recepturu Kofola a pouští se doslova do kofolí renesance. Nejenže ji vrací na pulty obchodů, ale naplno rozvíjí i kult čepované. Už v roce 2009 Kofola dosáhla nejvyššího prodeje v historii, a to i v porovnání se slavnými 70. léty. Na televizních obrazovkách se objevuje ikonická reklama s kofolím prasátkem se „zuby zahnutými nahoru“, která je dodnes symbolem přicházejících Vánoc.   

V roce 2015 začala být společnost Kofola obchodována na pražské burze a zaměstnanci se stali akcionáři skupiny. Skupina se rozrostla o slovinského výrobce minerálních vod a zahájila exkluzivní distribuci produktů společnosti Rauch v České republice a na Slovensku. O rok později společnost vstoupila na chorvatský trh. Portfolio společnosti dnes čítá dvě desítky tradičních a oblíbených značek se silným příběhem, ale i například i čerstvé šťávy UGO, čaje LEROS nebo kávové produkty Café Reserva a Trepallini.

I přes velikost firmy jsou Kofoláci jako jedna rodina. Umí se nadchnout pro opravdu originální a netradiční akce a eventy, zejména ty, kde děti i dospělí sportují, vzdělávají se a svůj volný čas využívají naplno. Vedle zdravého životního stylu myslí Kofola též na životní prostředí a udržitelnost, která se postupně propisuje do každodenních rozhodnutí ve firmě.

Když miluješ přírodu a lidi kolem, není co řešit. Cestu vždycky najdeš.

Mapa
Firma sídlí v Moravskoslezském kraji

3 otázky pro nominovanou osobu

Co Vás na podnikání nejvíc těší?

Asi nejvíc to, že v byznysu není rutina. Rutinu střídají dynamické změny, se kterými se musíte umět vypořádat.

V čem naopak vidíte největší překážky podnikání?

V osobní rovině je nejsložitější to, aby člověk dokázal uřídit sám sebe. Aby se nespálil nebo nespálil vztahy kolem sebe – tím, že se svému okolí dostatečně nevěnuje nebo že se nechá oslepit egem a stane se z něj velký machr.  

Z pohledu udržení a rozvoje podnikání teď momentálně vidím největší překážku v politicích, kteří připustili, aby ideologie zasahovala do byznysu. 

Kdo je Vaším vzorem? Osobním, případně podnikatelským?

V houževnatosti a upřímném přístupu táta, v inspirativnosti a osobní autenticitě Standa Bernard a pak každý, kdo má schopnost spravedlivě vyvážit byznys a osobní vztahy.

Odpovídal Jannis Samaras, předseda představenstva

Důvod nominace

Známe ji všichni. Chodíme na jednu točenou a její reklama nám zvěstuje příchod Vánoc lépe, než kometa. Řeč je o Kofole, která je zde s námi od roku 1960 a která se vyrábí z poctivých surovin, bylin. Kofola dávno překročila hranice Československa a našla si, i přes svoji specifickou chuť, místo ve světě. Její příběh začal v Opavě v r. 1887 a dnes je její rodina obrovská. A i když receptura zůstává tradiční, objevují se stále nové sezónní příchutě a firma se snaží jít i s ekologickými trendy.

Nominační kategorie

Made in Czechoslovakia

Nominoval/a:

Klient

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v používání tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete v Souhlasím Prohlášení o ochraně osobních údajů