Lidi z Baru (Bar, který neexistuje)

Jan Vlachynský

Ročník 2019

Hlasujte

Představení nominované firmy

Tým Lidí z Baru (který neexistuje) tvoří více než 150 nadšenců, které spojuje láska a velké cíle. Jejich filosofií je pohostinné pohostinství, jehož základem je pozornost, otevřenost a komunikace. Svůj vpád na brněnskou gastroscénu začali nenápadně v 2009 malým stánkem na vánočních trzích, když se dvěma kamarádům, studentům s nulovými zkušenostmi, podařilo svařit skořici, hřebíček, a badyán, přidali k tomu stoprocentní jablečný mošt z Bílých Karpat a nápoj doplnili pravou jablkovicí. Tak vznikl Turbomošt a ohlasy byly úžasné.

Věděli, že se trefili, a prosinec se stal jejich nejoblíbenějším měsícem. Stánků na trzích každoročně přibývalo a postupně k nim přibylo dalších šest stálých podniků – pět barů a jeden zážitkový hotel. Každý má jiný koncept, jiného ducha, a každý z nich je vyhledávaným místem, které boduje v různých anketách a soutěžích včetně slavného průvodce Maurerův Výběr Grand-restaurant. Gastro zážitek od Lidí z Baru můžete zažít i ve formě cateringových služeb nebo v podobě autorské barmanské limonády o bezmála dvou desítkách příchutí s jednoduchým názvem Zázračná!

Lidi z Baru věří, že pohostinství má svůj rozkvět ještě před sebou. Chtějí být u toho, a tak stále rostou, nelekají se vlastních limitů a jsou posedlí vzděláváním. Kouzlo Lidí z Baru podtrhují i dobročinné projekty, které tým společně vytváří, ať už se jedná o hromadné dárcovství krve anebo podpora hendikepovaného mladíka v jeho snu založit si vlastní kavárnu.

Udělat něco průměrně znamená udělat to špatně.

Mapa
Firma sídlí v Jihomoravském kraji

3 otázky pro nominovanou osobu

Co Vás přivedlo do Vaší současné funkce?
Spousta náhod, spontánních i promyšlených rozhodnutí. Překonání pěkné řádky překážek, vyrovnání se s omyly i úspěchy. Přestože je každá podnikatelská cesta naprosto unikátní, myslím, že zrovna tohle mají všichni společné.

My jsme začínali jako vysokoškolští studenti s jedním stánkem na brněnských vánočních trzích, které jsme ani nikdy předtím nenavštívili. Neanalyzovali jsme dopředu, kdo tam co za kolik prodává a jak mezi tím vším uspět. Prostě jsme uvařili výluh koření na svařák podle receptu mojí mamky, vmíchali do něj jablečný mošt z Bílých Karpat a jablkovici a šli to nabídnout lidem. Díky našemu předchozímu neprůzkumu jsme prvního dne trhů zjistili, že jsme jednou tak drazí než všichni ostatní prodejci „svařáku“ (svařákem rozuměj ohřáté krabicové víno obohacené o instantní práškové koření). Kdybychom tohle věděli dopředu, strašně bychom se téhle cenové nevýhody lekli a nikdy bychom se neodvážili do takové akce jít. Ale ono to nakonec vyšlo. U stánku se začaly tvořit fronty, lidem Turbomošt chutnal, začali ho chválit, a hlavně ho i navzdory jeho relativní drahotě kupovat. Dnes, po deseti letech, se o něm mluví jako o legendě brněnských vánočních trhů. Díky Turbomoštu jsme si uvědomili, že chceme dělat gastro po celý rok, ne jenom jeden měsíc v roce. Postupně jsme otevřeli několik podniků, které se staly symbolem vzestupu brněnské gastronomie a o nichž se píše v New York Times a spol. Nikdy by ale nevznikly, kdybychom si tehdy na trzích dopředu zjistili, za kolik korun se tam prodává porce hnusného svařáku.

A právě to nás definuje dodnes a je to taky odpovědí na tuhle otázku. Pouštět se cíleně do věcí, jimž moc nerozumíme, a užívat si celý ten proces začínající počátečním chaosem, který postupem času vykrystalizuje v životaschopný projekt. To nás přivedlo tam, kde nyní jsme, a přesně takhle nás to celé baví.
Co Vás na podnikání nejvíc těší?
Možnost podílet se na změně životních osudů s námi spjatých lidí, a to pokud možno k lepšímu :-). Baví mě, kolik našich kolegů, kteří, když k nám nastupovali, tak o koktejlech ani zbla nevěděli, se v tomhle oboru zhlédlo a dnes patří, obrazně řečeno, do české barmanské první ligy. Navíc dychtí po dalším vzdělávání, sledují trendy, přicházejí s vylepšováky, sami si řídí nejrůznější projekty, z top barmanů se pak stávají manažeři a spolumajitelé našich nových podniků… I když má být na prvním místě spokojenost našich hostů, tak z tohohle mám minimálně stejnou radost jako když u nás někdo dostane prvotřídní servis.

Jakou vlastnost považujete za svoji nejsilnější stránku?
Podařilo se mi ukecat spoustu lidí, aby se mnou do něčeho šli :-). A prý umím být velkorysej.

Odpovídal Jan Vlachynský, spolumajitel firmy Bar, který neexistuje 

Důvod nominace

Spoluzaložil a pomohl vytvořit firmu, která je jedinečná tím, že zvnějšku ji hosté milují, ale zevnitř je ještě krásnější. Firmu, která způsobila brněnskou gastrorevoluci. Firmu s 143 zaměstnanci, které spojuje to, že svoji práci dělají s láskou, nadšením a hrdě. Firmu, která dává každému prostor pro sebeurčení, seberealizaci a radost z práce. Firmu, která umí o proklamovaných hodnotách nejen mluvit, ale reálně je i žije a uplatňuje v každodenním provozu. Gastro nezní jako práce snů, ale v rámci Lidí z Barů to snová práce zkrátka je. Zeptejte se jich.

Nominační kategorie

Inovace

Nominoval/a:

rodinný příslušník

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Pokračováním v používání tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací naleznete v Souhlasím Prohlášení o ochraně osobních údajů